Myiasis bij konijnen

Myiasis (ook wel madenziekte genaamd) is een aandoening die we vooral tijdens de lente- en zomermaanden zien en dan vooral op de warmere dagen.

Myasis kan ontstaan als een dier ziek, verzwakt of te dik is. Aangekoekte ontlasting, huidontstekingen en urine veroorzaken vieze luchtjes en dit trekt snel veel vliegen aan. Met name de groene vleesvliegen vormen een groot gevaar voor konijnen. Ze leggen eitjes in de aangekoekte ontlasting of rond de huidontsteking en de maden die hier uit komen eten zich letterlijk een weg door de huid van het konijn. Dit proces kan op een warme dag al binnen een uur plaatsvinden en is extreem pijnlijk. In ernstige gevallen kan dit zoveel schade veroorzaken dat het konijn zal overlijden of dat wij er voor moeten kiezen om het dier uit zijn lijden te verlossen.

Helaas zijn konijnen prooidieren en laten ze vaak niet zien dat ze pijn hebben maar gaan stilletjes in een hoekje zitten en/of willen niet meer eten. Ziet u dit bij uw konijn of ziet u veel vliegen rondom het hok controleer dan meteen uw konijn! Kijk vooral goed in het gebied tussen de achterpoten. Ziet u gaatjes of zelfs maden kruipen neem dan direct contact op met uw dierenarts!

Voorkomen is beter dan genezen! - Controleer uw konijn regelmatig op plakpoep, urinebrand en eetlust. Op extreem warme dagen is het zelfs aan te raden om dit meerdere keren op een dag te doen. Ook als er niks aan de hand lijkt. - Goede hygiëne is ook heel belangrijk en vooral in de zomermaanden verschoon daarom regelmatig het liefst dagelijks het hok en voorkom dat er natte plekken in het hok zitten. - Aangekoekte ontlasting is vaak niet het gevolg van diarree maar van verkeerde voeding en/of overgewicht. Geef uw konijn maximaal 20 gram konijnenvoer per kg lichaamsgewicht per dag, groenvoer en onbeperkt hooi. - Laat zieke of verzwakte dieren bij warm weer niet buiten zitten. Dit geldt ook voor alle dieren. Myiasis beperkt zich niet alleen tot het konijn!

Er zijn ook verschillende middelen op de markt om vliegen af te weren. Vraag hier gerust advies over aan een van onze assistentes.